Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου 2011

Συνέντευξη: JAKA






















Πόσο συνειδητοποιημένος και ανιδιοτελής μπορεί να είναι κάποιος που παίζει σε μια μπάντα που απ’ το ξεκίνημά της κοιτάει μόνο μπροστά; Πόσο ειλικρινής ή σαλεμένος, για να μπορεί να δηλώνει ότι έχει τη δική του εταιρεία, αλλά "οι εταιρείες είναι άχρηστες σήμερα"; Οι γερμανοί Japanische Kampfhorspiele (JaKa) ήταν πάντα μια ιδιάζουσα περίπτωση κάφρων κι έτσι είπαμε να μιλήσουμε λίγο με τον εγκέφαλο και ντράμερ της μπάντας Christof, ο οποίος δεν έχασε την ευκαιρία να μας στείλει αδιάβαστους κατευθείαν, ανακοινώνοντας πως η μπάντα διαλύεται εντός ολίγων ημερών! Όλες οι απαντήσεις αναλυτικά παρακάτω…

Ε: Ξεκινάμε Christof, δεν ξέρω αν έχεις δώσει ποτέ συνέντευξη σε άλλο ελληνικό zine, οπότε κάνε τον κόπο να μας δώσεις ένα χρήσιμο βιογραφικό των JAKA.
Α: Όχι δεν έτυχε (σ.μ. εννοεί ότι όντως δεν έχει ξαναδώσει συνέντευξη σε ελληνικό zine). Θα σου κάνω μια μικρή περίληψη. Εγώ και ο Klaus ξεκινήσαμε τη μπάντα το 1998 σαν ένα διμελές σχήμα. Δεν είχαμε σκοπό να ανεβούμε στη σκηνή και ήμασταν χαρούμενοι με το να ηχογραφούμε τη μουσική μας και να τη μοιράζουμε από δω κι από κει μέσω ίντερνετ ή CD-R που καίγαμε μόνοι μας. Η μπάντα άρχισε να κάνει επιτυχία και να μεγαλώνει. Όλο και περισσότερος κόσμος άρχισε να ενδιαφέρεται για τους JaKa κι έτσι μέχρι το 2003 είχαμε βρει τα κατάλληλα άτομα για να παίξουμε live. Μέσα στα επόμενα χρόνια κάποια μέλη άλλαξαν και άλλαξαν ξανά. Οι JaKa μεγάλωσαν περισσότερο έκαναν μια μικρή αμερικάνικη περιοδεία, κυκλοφόρησαν μπόλικα albums, splits, EPs και το 2009 ιδρύσαμε τη δική μας εταιρεία, την Unundeux. Το Γενάρη του 2011 (σ.μ. Τώρα δηλαδή!) οι JaKa θα δώσουν την τελευταία τους συναυλία, θα κυκλοφορήσουν τον τελευταίο τους δίσκο και από κει και πέρα θα ανήκουν στην Ιστορία! 13 χρόνια αλλόκοτου, υποτιθέμενου grindcore είναι αρκετά!

Καλά, σοβαρά;! Αυτό ειλικρινά δεν περίμενα να το ακούσω από κάποιον που παίζει σε μια απ’ τις πιο ενδιαφέρουσες extreme metal μπάντες σήμερα! Τέλος πάντων ακόμα δεν έχετε “πεθάνει”, οπότε ας συνεχίσουμε με μερικές ερωτήσεις περί JaKa και μιλάμε για τη διάλυση αργότερα…

Ε: Η Γερμανία έχει μερικές γαμάτες grind μπάντες όπως π.χ. οι Attack Of The Mad Axeman, Cock and Ball Torture, οι οποίες παίζουν γρήγορα και κάφρικα, αλλά παράλληλα με πολύ χιούμορ και χαβαλέ…υπάρχουν όμως και μπάντες σαν τους Audio Kollaps και Bombenalarm που είναι πιο κοντά στην punk/hardcore σκηνή, βγάζοντας προς τα έξω διάφορες κοινωνικοπολιτικές απόψεις και ιδέες. Εσείς νομίζω είστε κάπου στη μέση, αλλά μίλα μας λίγο για το ύφος της μπάντας γενικότερα.

Α: Όντως, είμαστε λίγο απ’ όλα! Λίγο πολιτικοποιημένοι, λίγο κριτικοί απέναντι στην κοινωνία και πάντα διατηρούμε ένα χιουμοριστικό προσωπείο, μιλάμε όμως για καλό γερμανικό χιούμορ, ούτε πολύ μαύρο, ούτε πολύ βλαμμένο!

Ε: Με τα λίγα γερμανικά που καταλαβαίνω, μπορώ και πιάνω διάφορα καυστικά λογοπαίγνια κατά του σημερινού κοινωνικού συστήματος στους τίτλους και τους στίχους σας. Επιπλέον το προηγούμενο άλμπουμ σας λέγεται "Bilder Fressen Strom"...νομίζεις ότι τα ΜΜΕ σήμερα είναι για τον πούτσο; Μήπως το "Bilder Fressen Strom" είναι αφιερωμένο σ’ αυτά;
A: Όχι μόνο στα ΜΜΕ, το επόμενο άλμπουμ μας θα λέγεται "Kaputte Nackte Affen" και είναι εναντίον όλης της ανθρωπότητας. Αλλά έχεις δίκιο, όλοι οι στίχοι των JaKa έχουν να κάνουν με το σύγχρονο τρόπο ζωής. Το δυτικό σύγχρονο τρόπο ζωής για την ακρίβεια. Τη ζωή που κάνουμε. Δε γράφουμε στίχους για τέρατα, έχουμε όμως και μερικούς με gore θεματολογία.

Ε: Σχετικά με τα παραπάνω, τι γνώμη έχεις για τις μόδες εντός και εκτός metal; Γιατί υπάρχει τόση αποχαύνωση στον κόσμο σήμερα; Υπάρχει τρόπος να την αποφύγουμε;
Α: Ο άνθρωπος ήταν ηλίθιος από πάντα. Το πόσο επικίνδυνο είναι κάτι τέτοιο, δεν μπορώ να φανταστώ, ούτε μπορώ να κάνω κάτι για να το αλλάξω. Δεν υπάρχει ιδιαίτερο νόημα στους στίχους μου, απλά χαίρομαι που υπάρχουν τόσα πολλά για τα οποία μπορώ να γράψω. Στο κάτω κάτω ο άνθρωπος είναι αθώος. Όλοι είμαστε θύματα των γονιδίων, της παιδείας και των εμπειριών μας.

Ε: Πίσω στη μπάντα, η μουσική σας είναι ακραία και γρήγορη, υπάρχουν όμως και κομμάτια μέσα στα οποία μπορεί να διακρίνει κανείς διάφορα μη metal στοιχεία, από περίεργα κρουστά, μέχρι και electro ήχους. Σίγουρα υπάρχει μια τάση πειραματισμού στη μουσική σας, άρα ποιος είναι ο βασικός σας στόχος όταν γράφετε ένα κομμάτι; Θέλετε απλά να περάσετε καλά, ή επιδιώκετε να πάτε τον ήχο σας και όλους όσους τον γουστάρουν ένα βήμα παραπέρα, σε ένα πιο ανοιχτόμυαλο επίπεδο;
A: Είμαι καλλιτέχνης. Θέλω απλά να παίζω με λέξεις, μουσική, εικόνες κλπ. Τα κομμάτια των JaKa δημιουργούνται την ίδια ώρα που τα ηχογραφούμε. Αυτό σημαίνει ότι την ώρα που ηχογραφούμε, το κάνουμε με το σωστό τρόπο και την ίδια στιγμή δουλεύουμε τα ηχογραφημένα μέρη, τα κόβουμε, τα κολλάμε μεταξύ τους διαφορετικά…πολύ υλικό έρχεται κατά τύχη μ’ αυτόν τον τρόπο. Οι διάφοροι περίεργοι ήχοι και samples δημιουργούνται επίσης κατά τύχη. Αυτό που θέλω να πώ είναι πως οι JaKa ποτέ δεν έκατσαν να βρουν το τέλειο riff ή κομμάτι. Οι JaKa είναι κολλάζ. Οι στίχοι, η μουσική, τα εξώφυλλά, όλα. “Κολλάζ” είναι η λέξη που περιγράφει επακριβώς την ουσία των JaΚa.

Ε: Για να δουλεύετε όμως έτσι, πρέπει να έχετε δικό σας εξοπλισμό σωστά; Έχετε τη δική σας εταιρεία, μήπως έχετε και ιδιόκτητο στούντιο; Αν ναι, τότε ποιος ευθύνεται για την παραγωγή, η οποία γαμεί και δέρνει;
Α: Ναι, οι JaKa ξεκίνησαν απ' την αρχή να ηχογραφούν τους εαυτούς τους. Είχα αρχικά ένα 8-κάναλο αναλογικό recorder, ένα Tascam488 και το προϊόν ήταν απλές κασέτες. Αλλά ακόμα πιστεύω πως και οι πρώτες ηχογραφήσεις μας έχουν γαμώ τους ήχους, χα χα! Μετά υπήρξε μια περίοδος που θέλαμε ένα πιο σωστό ήχο, οπότε από το 2003 ως το 2005 ηχογραφούσαμε σε κανονικό στούντιο. Πάλι σε κασέτα, αλλά λίγο πιο μεγάλη (σ.μ. Μάλλον εννοεί το A-DAT). Είχα όμως ένα πρόβλημα, δεν μπορούσα να πάρω σπίτι το υλικό και να το επεξεργαστώ παραπάνω. Παρ' όλ' αυτά ο “τυχαίος” παράγοντας ήταν ακόμα παρών. Εκείνη την εποχή μπαίναμε στούντιο με 50% ολοκληρωμένες ιδέες και για το άλλο 50% απλά τζαμάραμε επί τόπου. Μ' αρέσει πάρα πολύ να δουλεύω βασιζόμενος στην Τύχη, αλλά είναι ακόμα καλύτερα να έχεις τη δυνατότητα να αντιδράς και να επεξεργάζεσαι συνειδητά κάτι που προκύπτει κατά λάθος, την ίδια στιγμή που συμβαίνει. Οπότε η ψηφιακή ηχογράφηση (σ.μ. “hard-disc recording“ είπε συγκεκριμένα) ήταν ένα μεγάλο δώρο! Απ' το 2006 και μετά, ηχογραφώ τα τύμπανα στο Calles Kellerbar. Μετά παίρνω άνετα τα μέρη σπίτι μου, διαλέγω αυτά που θέλω να χρησιμοποιήσω και επεξεργάζομαι τα μέρη ξανά και ξανά, παράλληλα με την προσθήκη των κιθαριστικών riffs. Οι κιθάρες ηχογραφούνται στο σπίτι. Πάντα όμως ηχογραφούμε line signals, στα οποία μπορεί να μπει ενίσχυση και παραμόρφωση αργότερα στην τελική μίξη. Τα φωνητικά ηχογραφούνται επίσης στο Calles Kellerbar, στο τέλος, αφού έχουν ολοκληρωθεί όλα τα υπόλοιπα. Πριν αυτό το στάδιο, συνήθως ηχογραφώ μερικά πιλοτικά φωνητικά, για να καταλάβουν και οι υπόλοιποι τι γίνεται. Τα τσιριχτά φωνητικά - που συχνά έχουν πιο γρήγορες και σύνθετες γραμμές – συνήθιζα να τα ηχογραφώ ο ίδιος στους δίσκους μας. Έτσι κι αλλιώς, επειδή γράφω τους στίχους, ξέρω πάντα τις γραμμές πολύ πριν τις μάθει ο Bony, γι' αυτό το να τις ηχογραφώ εγώ κάνει τα πράγματα πολύ πιο απλά. Αργότερα, όταν έπρεπε να παίξουμε κάποια νέα τραγούδια live, ο Bony απλά καθόταν και μάθαινε τα φωνητικά μέρη. Αυτό το “ένοχο” μυστικό (σ.μ. Βασικά είπε “millivanilli-secret“) μπορεί τώρα να αποκαλυφθεί, νομίζω! Παρεμπιπτόντως, ο Bony παίζει πολλά όργανα. Κάθε φορά που ηχογραφούσαμε νέο άλμπουμ, το ταλέντο του στην κιθάρα ήταν πολύ χρήσιμο. Πολλά riffs είναι δικά του και όποτε υπήρχε άμεση ανάγκη για έναν μουσικό στο στούντιο, ο Bony πάντα έτρεχε.
Υπεύθυνος για τον παχύ και καταστροφικό ήχο είναι ο Jacob Bredahl, ο οποίος μιξάρει και τελειοποιεί τις ηχογραφήσεις μας από το 2006/7. Το "Rauchen und Yoga" μιξαρίστηκε από άλλον, αλλά όλες οι ηχογραφήσεις από κει και μετά, καθώς και κάποιες νωρίτερα, έγιναν απ' αυτόν. Είναι φοβερός! Ξέρει πως να κάνει μια τρομερά συμπαγή μίξη και παράλληλα να κρατάει τον ανθρώπινο χαρακτήρα. Μετά τους JaKa, σίγουρα θα συνεχίσω να δουλεύω μαζί του.

Ε: Τί σημαίνει η ακρότητα στη μουσική για σένα; Αφού δε δίνεις σημασία σε είδη και ταμπέλες, πώς θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις τη μουσική των JaKa και πόσο κοντά νιώθεις στην grindcore ή hardcore σκηνή;
A: Δε νιώθω κοντά σε καμία σκηνή, το ίδιο και οι JaKa! Εντάξει, αυτό πιστεύω εγώ, μπορεί να μην ισχύει το ίδιο και για τα υπόλοιπα μέλη, είναι όμως γεγονός πως οι JaKa ήταν ιδιόμορφοι. Ίσως υπερβολικά ιδιόμορφοι για die-hard κόσμο. Η metal σκηνή σνόμπαρε τους JaKa και ξαφνικά ήμασταν ένα απ' τα μεγάλα ονόματα! Αλλά η μπάντα ενδιέφερε πάντα και κόσμο εκτός metal. Νομίζω πως σήμερα που το metal έχει εδραιωθεί – το βρίσκεις στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο – οι JaKa θεωρούνται περισσότερο ως καλλιτέχνες και όχι ως μια αντικοινωνική παρέα! Αυτό είναι που οι απλοί fans γουστάρουν στους JaKa, ενώ για τους die-hard οι JaKa είναι φλώροι. Και αυτό είναι που κάνει τους JaKa αρεστούς σε άλλες σκηνές. Έχω την εντύπωση πως υπάρχουν οπαδοί που αρέσκονται περισσότερο στους στίχους και την αισθητική μας, απ' ότι στη μουσική...μπορεί οι JaKa να είναι μόνο για ανθρώπους που δεν ανήκουν πουθενά; Για πραγματικούς ατομιστές; Δεν ξέρω!

Ε: Τελικά, μετά από τόση προσπάθεια και πρόοδο όλα αυτά τα χρόνια, γιατί διαλύεται η μπάντα; Ήταν μια συλλογική απόφαση;
Α: Οι λόγοι είναι διάφοροι. Αρχικά σκεφτόμασταν να κάνουμε διάλειμμα για 1 χρόνο, για να έχουμε άνεση και να φτιάξουμε ένα δίσκο που θα μπορούσε να παιχτεί εξ ολοκλήρου ζωντανά, απ' όλη τη μπάντα. Ξέρεις, τεμπελιάζαμε πραγματικά σχετικά με τις πρόβες. Όλοι μένουμε μακριά ο ένας απ' τον άλλο και καταλήξαμε να προβάρουμε λιγότερο απ' όσο παίζαμε live, κάτι που δε γινόταν τόσο συχνά έτσι κι αλλιώς! Βασικά είναι ντροπή που οι JaKa έγιναν τόσο μεγάλοι με τόση λίγη προσπάθεια. Δώσαμε μόνο 100 συναυλίες όσο καιρό ήμασταν δραστήριοι. Άλλοι δίνουν τόσες μέσα σ' ένα χρόνο. Αυτό που κάναμε ουσιαστικά ήταν να κυκλοφορούμε το ένα πράγμα μετά το άλλο. Έχουμε γράψει πάνω από 220 κομμάτια, αλλά πάντα παίζαμε το ίδιο setlist για χρόνια, συν μερικά νέα τότε κομμάτια απ' το “Respectiv“ άλμπουμ. Οι οπαδοί δε φάνηκε να το καταλαβαίνουν αυτό, ίσως επειδή παίζαμε σπάνια, αλλά για εμάς τους μουσικούς ήταν βαρετό να παίζουμε τα ίδια σκατά κάθε φορά.
Τέλος πάντων, μια προσωρινή διακοπή δεν μας έκανε, γι' αυτό και είπαμε να δώσουμε ένα τέλος. Όμως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι οικονομικοί, προσωπικοί... Ο ουσιαστικότερος λόγος βέβαια, είναι ότι το άλμπουμ που κυκλοφορεί σε λίγο, θα είναι σίγουρα το ζενίθ μας. Δύσκολα θα μπορούσαμε να το ξεπεράσουμε ποτέ.

Ε: Είναι λυπηρό που διαλύεστε, ειλικρινά...υπάρχουν άλλα σχέδια για το 2011;
A: Μετά τη διάλυση των JaKa, θα βρω επιτέλους χρόνο να ασχοληθώ με κάποια άλλα projects που ήθελα να πραγματοποιήσω εδώ και χρόνια: ένα black metal σχήμα ονομαζόμενο MADCHENDRECK, μια ethnic μπάντα με το όνομα KABUUL και μια math-core-ό,τι να' ναι μπάντα τους FAKE IDYLL.

Ε: Να και κάποια καλά νέα! Έχεις ηχογραφήσει τίποτα με κάποια απ' τις μπάντες; Παίζει ν' ακούσουμε τίποτα σύντομα;
A: Το ελπίζω! Με τους FAKE IDYLL είχαμε ηχογραφήσει κάτι στα τέλη του 2009. Από τότε περιμένουμε να στείλει τα μέρη του ο Leonard των CEPHALIC CARNAGE, ο οποίος είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον να κάνει τα φωνητικά. Εν τω μεταξύ, μας έχει πει ότι έχει γράψει ήδη τα μέρη του και ότι ήθελε να μας τα στείλει απ' τον περασμένο Οκτώβρη. Είμαι περίεργος να δω αν θα λάβουμε τίποτα τελικά. Οι “Americanos“ δεν είναι τόσο ακριβείς όσο οι Γερμανοί. Όλοι το ξέρουμε αυτό.
Αν δεν λάβουμε τα φωνητικά του μέχρι τα μέσα του 2011, μπορεί να κυκλοφορήσουμε το υλικό σαν ορχηστρικό, ή μπορεί να κάνει κάποιος άλλος τα φωνητικά. Γερμανός ων πρέπει να είμαι χαλαρός πάνω σ' αυτό.

Ε: Μίλησέ μας λίγο για τις μουσικές επιρροές σου, υπάρχει καμιά μπάντα που έχεις σε υπόληψη και τη γουστάρεις;
Α: Slayer.

E: Δώσε μας μερικές πληροφορίες για την Unundeux recs! Πώς αποφασίσατε να τρέξετε τη δική σας εταιρεία και γιατί το κάνατε τώρα, σε μια περίοδο που το διαδίκτυο κυριαρχεί σ' όλους τους τομείς; Δε νομίζεις πως οι εταιρείες έχουν αρχίσει να γίνονται μη αναγκαίες;
A: H Unundeux είναι η δική μας εταιρεία, αλλά δεν έχεις άδικο, οι εταιρείες είναι άχρηστες σήμερα. Αυτό που μετράει σήμερα είναι η διανομή. Ιδρύσαμε την Unundeux επειδή στις προηγούμενες εταιρείες έπρεπε κάθε φορά να περιμένουμε για να κυκλοφορήσει η νέα δουλειά μας. Τα πράγματα πήγαιναν πολύ αργά και πάντα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι να κυκλοφορήσει πρώτα τη δουλειά της κάποια άλλη μπάντα που ανήκε στην εταιρεία. Και ναι, κερδίζεις περισσότερα φράγκα όταν έχεις τη δική σου εταιρεία. Απ’ την άλλη, οι JaKa μεγάλωσαν αρκετά κι έτσι το να βρίσκουμε διανομή δεν αποτελούσε πλέον πρόβλημα για μας. Έτσι πήραμε την απόφαση. Όμως ουσιαστικά η Unundeux είναι ένα website. Απλά το αποκαλούμε εταιρεία για χάρη των παλιών καλών καιρών!

Ε: Άρα συνθέτεις, ηχογραφείς και προωθείς τη μουσική σου μόνος σου! Το να είσαι εντελώς ανεξάρτητος ήταν ένας πρωταρχικός στόχος για σένα ως μουσικός;
Α: Όχι συνειδητά. Το να είσαι ελεύθερος πρέπει να είναι σκοπός του καθενός. Σίγουρα όταν μιλάμε για δημιουργικότητα. Σήμερα είμαι σε θέση να φτιάξω ότι θέλω. Αλλά πάντα θα χρειάζομαι τη βοήθεια άλλων. Ο Jacob π.χ. είναι σπεσιαλίστας. Είναι γεννημένος για να μιξάρει. Δε μπορείς να μάθεις όλα αυτά που κάνει. Και ούτε είμαι κιθαρίστας, ούτε μπασίστας. Η κύρια ικανότητά μου είναι να συνδυάζω πράγματα μεταξύ τους. Θέλω όμως από δω και πέρα να διατηρώ τον πυρήνα των συμμετεχόντων όσο γίνεται μικρότερο. Ελαχιστοποιώντας ο καθένας το μικρόκοσμό του, ίσως είναι η καλύτερη απάντηση στην παγκοσμιοποίηση, η οποία είναι το αντίθετο της ατομικότητας.

Ε: Ωραίος! Ένα τελευταίο ερώτημα, γιατί επιμένεις να εκφράζεσαι ΜΟΝΟ στα γερμανικά; Πώς και γιατί κάποιος που δε μιλάει τη γλώσσα σου να ενδιαφερθεί και να σε υποστηρίξει; Τελικά η πρόσβαση σε ένα ευρύτερο κοινό σε ενδιαφέρει ή σου αρκεί να απευθύνεις τη μουσική και τις ιδέες σου μόνο σε όσους μιλάνε γερμανικά και τέρμα;
A: Τα γερμανικά είναι η μητρική μου γλώσσα. Όσο απαντούσα στις ερωτήσεις σου, έπρεπε να τσεκάρω το λεξικό για κάθε πέμπτη λέξη! Πώς να γράψω στα αγγλικά, εάν δε θέλω να χρησιμοποιώ μόνο περιορισμένες φράσεις;!

Ε: Christof, σ’ ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου και καλή τύχη! Οι JaKa την κάνουν με ελαφρά, αλλά σίγουρα θα παρακολουθούμε εσένα και τα νέα σου projects! Κλίσε αυτή τη συνέντευξη όπως αγαπάς…
Α: Ναι, έχετε το νου σας για τις νέες κυκλοφορίες της Unundeux. Τα πράγματα μόνο πιο φλώρικα μπορούν να γίνουν (σ.μ. “Things can only get gayer”)!

Συνέντευξη: Γεράσιμος Β.

Δεν υπάρχουν σχόλια: